Čo SMERáci Bratislave zobrali, to jej musíme vrátiť, obyvateľov to však musí stáť menej.

Autor: Ján Buocik | 15.12.2019 o 15:14 | Karma článku: 1,00 | Prečítané:  187x

Každý rok 40 nových autobusov, 5 nových električiek, alebo 5 nových škôlok. Aj takto sa dá vyjadriť výpadok ročných príjmov Bratislavy, ktoré vznikli poslednými zmenami smeráckou koalíciou prijatých zákonov.

Som Bratislavský mestský poslanec a mojou úlohou je čo najlepšie zastupovať Bratislavčanov. Určite ma nikto v Ružinove (môj obvod) nevolil preto, aby som len tak mirnix-dirnix súhlasil so zvyšovaním dane z nehnuteľností. Nikto nechce platiť viac a neexistuje politik, ktorý dane zdvíha rád (teda okrem socialistov a komunistov). Niektorí politici ale vymýšľajú všakovaké opatrenia a balíčky, ktorými sa chcú zapáčiť voličom. Robia to ale tak, že neutiahnu opasok sebe (štátu), ale prehodia dopady ich niekedy lepších, v horšom prípade populistických nápadov na mestá a obce. Aktuálne sa to podarilo vláde pod vedením SMERu. Zvýšenie nezdaniteľného minima pre pracujúcich (inak dobrý nápad), chodníková novela (povinnosť miest a obcí starať sa o chodníky, o ktoré sa doteraz starali vlastníci stavieb) alebo obedy zadarmo (nezmyselný populizmus) stoja Bratislavu milióny euro. Len tak, nikto sa nepýtal, či to Bratislava a iné mestá utiahnu. Musia, lebo zákon! Nič na tom nezmení ani to, že tak raz za dva roky si vláda všimne, že máme aj hlavné mesto a podhodí mu niekoľko miliónov euro dotácie alebo odpustenia dlhu. Jedným z nástrojov Bratislavy (aj iných miest na Slovensku) ako náklady na nové povinnosti vykryť a získať do rozpočtu nejaké peniaze navyše, je upraviť sadzby dane z nehnuteľností. Minulý štvrtok Bratislava spolu so starostami väčšiny mestských častí predstavila návrh ako sa daň z nehnuteľností má v Bratislave dvíhať. Starostovia boli spokojní (dostávajú 50% výnosu dane z nehnuteľností), uchránili svoje rozpočty pred razantnými škrtmi. Média ale boli plné šokujúcich zistení, že niektoré sadzby najmä pre majiteľov bytov a domov majú rásť aj o viac ako 100%, iné (podnikateľské) iba o 2,5%. Šokovaní boli aj niektorí poslanci a ja medzi nimi. V pondelok sme mali finančnú komisiu mesta, kde sme o “starostovskom” návrhu zúrivo debatovali a prešiel len tak tak o jeden hlas. Priamo na komisií som komunikoval, že takýto návrh nemôžem podporiť a dohodol som sa so šéfom financií magistrátu, že si k návrhu ešte sadneme. Tak sa aj stalo. Utorok som na striedačku sedel na finančnom odbore, u primátora a ešte všetci spolu. Dopracovali sme sa k novému a oveľa férovejšiemu návrhu úpravy sadzieb daní pre Bratislavčanov: 

A) znížili sme nárast pre majiteľov bytov a domov v priemere okolo 30% oproti pôvodnému “starostovskému” návrhu, 

B) daň za garáže, vrátane parkovacích domov (podzemných aj nadzemných) dokonca o pár percent klesne, aby mesto ocenilo tých, ktorí svoje autá neparkujú na ulici vo verejnom priestore,

C) zvýšili sme sadzby pre stavby na podnikanie, teda napríklad pre developerov a nákupné centrá v priemere okolo 20% oproti pôvodnému “starostovskému” návrhu, naposledy sa táto sadzba upravovala v 2012tom,

D) katastrálne územie NIVY, teda od hranice so Starým Mestom približne po Bajkalskú sme presunuli pre podnikateľské stavby do rovnakého pásma ako Staré Mesto, dnes práve tu vzniká nové centrum mesta, 

E) zvýšili sme sadzby aj pre ostatné stavby, aby podnikatelia neutekali k tejto sadzbe pretože je nižšia. Priemerný nárast oproti “starostovskému” návrhu je okolo 20%,

F) sadzby za stavby pre poľnohospodárstvo aj niektoré sadzby pozemkov sa znížia aj niekoľkonásobne oproti pôvodnému “starostovskému” návrhu,

G) celkový výnos úpravy dane z nehnuteľností je pre Bratislavu ešte o cca 2,5 milióna euro vyšší ako “starostovský” návrh a dosiahne spolu viac ako 26 miliónov euro ročne,

H) Ružinov, kde ma zvolili za mestského poslanca si oproti “starostovskému” návrhu polepší o cca 600 tisíc, Nové Mesto o 400 tisíc a Petržalka o 300 tisíc euro ročne.  

Nie, zvyšovanie daní (či pre fyzické osoby alebo podnikateľov) ani náhodou neobhajujem. Sám sa živím ako advokát a nové sadzby sa ma dotknú aj ako občana aj ako podnikateľa. Verím, že štát, či samospráva majú byť čo najštíhlejšie a vážiť každé euro vybraté na daniach. Ak ale vláda a parlament dlhodobo nereflektuje v zákonoch postavenie Bratislavy ako hlavného mesta (väčšina investícií mesta za posledné roky je z eurofondov a nie zo zdrojov mesta) a dokonca mu z jeho výnosov uberá, nezostáva nič iné ako dane upraviť. Dúfam, že po marci 2020 nová vláda zmení prístup k Bratislave a predloží parlamentu na schválenie hneď niekoľko noviel zákonov, ktoré dnes negatívne ovplyvňujú finacovanie nášho mesta. Iba tak bola táto úprava dane z nehnuteľností na dlhé roky posledná.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SAD Zvolen obchádza župu, s obcami a firmami rokuje samostatne

Bývalý župan Kotleba predĺžil pôvodnú zmluvu so SAD Zvolen nezákonne.


Už ste čítali?