reklama

Stanica Filiálka a bratislavský mestský vlak

Z Trnavy, Galanty, či Dunajskej Stredy vlakom do centra Bratislavy na modernú stanicu s pohodlným prestupom na MHD?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Áno aj na tento projekt sa dajú použiť peniaze z eurofondov. Podarí sa to teraz? Dotiahnú zodpovední celý projekt do konca? Za dlhé obdobie neboli podmienky pre radikálne zlepšenie dopravy v Bratislave take priaznivé.

Vybudovanie novej železničnej stanice Filiálka na Trnavskom mýte je myšlienka stará asi 20 rokov. Európska únia v tom čase rozhodla o prepojení existujúcich železničných koridorov – celý projekt sa volal TEN-T 17. Pre Bratislavu to znamenalo o.i. vybudovanie novej tunelovej železničnej trate od stanice BA - Predmestie (Račianska ul.) po Trnavské mýto a novovybudovanú stanicu Filiálka a odtiaľ až po stanicu BA - Petržalka razeným tunelom popod Dunaj. Na zámer bola spracovaná štúdia z roku 2008 a v programovacom období 2007 – 2013 bolo vyčlenených skoro 500 mil. EUR z eurofondov. Projekt sa dostal do fázy vydaného územného rozhodnutia na stanicu BA – Filiálka a niekoľko ďalších čiastkových územných rozhodnutí. Dokonca prebiehala verejná súťaž na realizáciu stanice Filiálka a cca 3 km dlhého železničného tunela (od stanice BA - Predmestie). Súťaž vygenerovala cenu 270 mil. EUR. Minister dopravy Počiatek, však po zmene vlády v roku 2012, potom ako ďalšou štúdiou realizovateľnosti zistili, že projekt je do roku 2015 stavebne nedokončiteľný, realizáciu stopol. Na projekt sa do jeho stopnutia minulo, najmä na projektovú dokumentáciu, skoro 20 mil. EUR. Odvtedy ubehlo ďalších osem rokov, čo sa riešenie verejnej dopravy v Bratislave motá na jednom mieste.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z pôvodného projektu skoro sedem kilometrového vlakového tunela je aktuálne na stole úsek od stanice BA - Predmestie po novú BA - Filiálka. Aj tento úsek je tunelový, ale je budovateľný hĺbením z povrchu (existujúci železničný koridor). S týmto úsekom počíta v jednej alternatíve (alt. 4) aj najnovšia Štúdia realizovateľnosti železničného uzla Bratislava vypracovaná ŽSR v roku 2019. Do vybudovania pokračovania trate razeným tunelom popod Dunaj od BA - Filiálka po BA - Petržalka (v prípade nájdenia ďalších finančných zdrojov) by stanica BA - Filiálka slúžila ako tzv. hlavová stanica. To znamená že vlaky z troch smerov (Trnava, Galanta, Dunajská Streda) by končili na novej modernej stanici BA - Filiálka na Trnavskom mýte s ideálnym prepojením na MHD. Dnes vlaky z týchto smerov obsluhujú až tri stanice (BA - Hlavná stanica, BA - Nové Mesto, BA - Predmestie). Odhadované náklady tejto etapy sú však podľa štúdie realizovateľnosti železničného uzla Bratislava aj s modernizáciou iných železničných úsekov v Bratislave, skoro jedna miliarda EUR. Takže, z vysúťažených 270 mil. EUR v roku 2012 sme sa dostali na odhadovanú skoro jednu miliardu v roku 2019 a aj to iba po novú stanicu BA - Filiálka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Trochu si tu zafantazírujem o tom druhom úseku od BA - Filiálka po BA - Petržalka popod Dunaj s vyústením a napojením na existujúcu trať za budovami RELAX a Atrium na Einsteinovej. Jeho súčasťou by mali byť aj dve podzemné stanice. Stanica Nivy - medzi budovou VÚB a novou autobusovou stanicou NIVY a stanica Centrum - na Olejkárskej ulici pri SND. Tieto dve stanice by som považoval za adekvátne dopravné riešenie územia nového bratislavského downtownu. Po realizácií tejto druhej etapy by sme mohli hovoriť o prvej vetve doteraz nerealizovaného bratislavského metra, hoci prevádzkovaného vlakmi. 

Vybudovaním stanice Filiálka a s tým súvisiacich tratí by sme dosiahli, že väčšina dochádzajúcich do Bratislavy by prestala využívať autá. Významne by sa obmedzili prímestské autobusy zo smerov pokrytých železničnou dopravou. Cestujúci by jazdili priamo do centra mesta vlakom. Znamenalo by to významné odľahčenie prímestskej dopravy s dopadom aj na Bratislavu (odľahčenie prístupových ciest a nižší nárok na parkovanie). Ekologické odôvodnenie projektu v ušetrených tonách oxidu uhličitého, či pevných častíc zo spaľovacích motorov sa dá celkom presne spočítať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Štát by vybudovaním a prevádzkovaním úseku BA - Predmestie po BA - Filiálka a neskôr aj úseku BA - Filiálka po BA - Petržalka zásadným spôsobom pomohol prímestskej ale aj mestskej mobilite cestujúcich. Nielen nákladmi na výstavbu, ale aj prevádzkovými nákladmi. Mesto Bratislava by muselo pripraviť napojenie električiek ako aktuálneho nosného systému MHD na nové stanice podzemného vlaku. O nových električkových tratiach v Bratislave ale niekedy nabudúce … 

O mestskom vlaku uvažuje aj Bratislave veľkosťou podobné Brno. Tiež chce využívať vlaky pre účely prímestskej aj mestskej mobility. Viac tu: https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/podzemni-draha-v-brne-zadani-studie-proveditelnosti-se-odsouva-na-neurcito-20190123.html

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podobných blogov a rôznych štúdií ako pomôcť doprave v Bratislave nájdete na webe niekoľko. Aktuálne verím, že Bratislava má šancu na zásadný posun vo verejnej doprave aj preto, že tento projekt považuje za zmysluplný aj jeden z najsilnejších hráčov v budúcom čerpaní eurofondov – vicepremiérka Veronika Remišová, či predseda parlamentného výboru pre európske záležitosti Tomáš Valášek.  https://ekonomika.pravda.sk/ludia/clanok/567225-ako-si-remisova-predstavuje-plan-obnovy-ma-mat-tri-piliere/

Peniaze na stanicu Filiálka chce hľadať aj minister dopravy Andrej Doležal, nominant SME Rodina, do ktorého rezortu budovanie nových železníc patrí: https://ekonomika.pravda.sk/ludia/clanok/563681-dolezal-chce-financovat-novu-zeleznicnu-stanicu-v-bratislave-z-fondu-obnovy/

Fanúšikom novej modernej stanice na Trnavskom Mýte je tiež župan Juraj Droba z SaS: https://bratislavskykraj.sk/zeleznicna-stanica-filialka-minulost-pritomnost-a-buducnost/

So železničnou stanicou v bezprostrednej blízkosti dnešného Istropolisu počíta aj bratislavský primátor Matúš Vallo: https://www.teraz.sk/import/vallo-uz-pri-predaji-istropolisu-bolo/482442-clanok.html

Teraz si už len držme palce, aby sa realizácia v tomto desaťročí podarila. Bratislavčania, ale aj všetci do Bratislavy dochádzajúci za prácou či zábavou si to zaslúžia!

Nižšie pripájam pár linkov k téme:

Základná mapka vedenia podzemného vlakového tunela cez Bratislavu s napojením na lokálne vlakové trate v smere na Trnavu, Galantu a Dunajskú Stredu: https://dopravoprojekt.sk/projekt/dopravno-urbanisticka-studia-prepojenia-zeleznicnych-koridorov-c-iv-projektu-ten-t-17-a-napojenie-letiska-na-zeleznicnu-siet-v-bratislave/

Zosumarizovanie stavu nevyužívania potenciálu železníc v Bratislave v 2020: https://bratislava.sme.sk/c/22330646/zanedbana-filialka-caka-na-svoj-novy-osud.html

Zosumarizovanie stavu projektu podzemného vlaku v 2012: https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinierske-stavby/zeleznica/improvizacia-neprinesie-ziaduce-riesenia-ten-t alebo https://reality.trend.sk/realitny-biznis/zeleznicna-filialka-odchadza-buducnosti

Rozhodnutie ministra dopravy Počiatka o zastavení projektu v 2012: https://bratislava.sme.sk/c/6560720/pociatek-zabrzdil-podzemny-vlak-v-bratislave.html

Popis aktuálnej Štúdie ŽSR železničný uzol Bratislava z roku 2019, kde sa so stanicou Filiálka stále ráta ako s alternatívou č. 4: https://www.yimba.sk/clanky/studia-zeleznicneho-uzla-bratislava-je-konecne-zverejnena

Ján Buocik

Ján Buocik

Bloger 
  • Počet článkov:  16
  •  | 
  • Páči sa:  43x

Župný a miestny poslanec za Ružinov, 8 rokov Bratislavský mestský poslanec, advokát, zakladateľ Ružinovskej komunálnej poradne, manžel a otec dvoch detí. Zoznam autorových rubrík:  súkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu